کرونا

کرونا چیست ؟

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران ، درگیر با ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام کووید 19 می باشند. کرونا

تا به امروز بسیاری از افراد در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده اند ، برخی  از آن ها جان خود را از دست داده و درصد زیادی ( حدود۸۰ درصد ) نیز بهبود یافته اند؛ بعضا علایم بیماری چنان خفیف و غیراختصاصی است که حتی بیمار، متوجه درگیری خود با ویروس کرونا نمیشود و ظرف چند روز و به زعم خود، سرماخوردگیش، بهبود می یابد.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی ، جهت جلوگیری از آلودگی به ویروس کوید 19 بهتر است ، به نکات ذیل توجه نشان دهید :

در صورتی که برخی از علائم آلودگی به ویروس کووید 19 هم چون سردرد ، سرفه ، گلو درد و از این قبیل موارد را به صورت خفیف دارید تا زمان برطرف شدن علائم در خانه بمانید و مایعات گرم فراوان بنوشید و ترجیحا فاصله ۲  متری را با اعضای خانواده رعایت کنید ؛ اما در صورت بروز علائم شدید تر همچون تب و احساس تنگی نفس ‌و سرفه های خشک به پزشک مراجعه نمایید.

بهتر است افراد در خانه مانده و از حضور در اجتماع خودداری کنند.

در صورت لزوم به خروج از خانه ، پس از بازگشت لباس ها را در بیرون از منزل قرار دهید تا چند ساعت در معرض نور آفتاب باشند، دستان و دسته کلید خود را با اب و صابون حداقل به مدت بیست ثانیه بشویید و وسایلی مثل تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید. ( پارچه و لباس در  صورتیکه به مراکز درمانی ومکانهای بسیار آلوده مثل اورژانس بیمارستان‌ ها مراجعه نداشته اید، نیاز به ضد عفونی کردن ندارند و ظرف۴-۶ ساعت، ویروس روی آنها از بین خواهدرفت.)

کرونا ویروس و اختلال بویایی و چشاییکرونا

آنوسمی ( فقدان بویایی ) ، مادرزادی و اکتسابی است ؛ موارد اکتسابی ، می‌تواند به دنبال بروز عفونت های تنفسی ، سرماخوردگی ، مواجهه طولانی مدت و کوتاه مدت با مواد و بخارات سمی و شیمیایی بروز یابد. اگر همزمان یا پس از یک دوره سرماخوردگی دچار کاهش قابل توجهی بویایی (و چشایی) شده اید، به احتمال زیاد مشکل شما به خاطر التهاب عصب بویایی به دنبال عفونت‌های ویروسی است.

بیماری های ویروسی عمده تاثیر گذار بر بویایی عبارتند از: سینوزیت، سرماخوردگی و آنفلوانزا و احتملا کرونا، علاوه بر این موارد آلرژی های بینی ( فصلی و دائمی ) و کشیدن سیگار و قلیان هم سبب کاهش بویایی می شوند.

جالب است بدانید که بر اساس تجربیات مشابه قبلی بسیاری از این حالت ها گذرا بوده و شرایط شما پس از چند روز یا چند هفته به تدریج بهتر خواهد شد.

خوشبختانه در اکثر مواقع ، حداقل پس از گذشت چند روز و حداکثر ۴ ماه بهبود حاصل می شود ؛ اما حدودا ۳۰ الی ۳۵ درصد از موارد آنوسمی ، ماندگار شده و بهبودی نخواهد داشت.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در این روزها ، شاهد افزایش چشمگیر موارد آنوسمی و ‌اختلال چشایی در میان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی ، بوده ایم.

لازم به ذکر است اختلال بویایی و چشایی که جدیدا ایجاد شده باشد می تواند یکی از علائم آلودگی به ویروس کرونا باشد.

البته باید ذکر شود که استفاده بیش از حد از شوینده ها و پاک کننده ها همانند  وایتکس هم می‌ تواند باعث اختلال بویایی و چشایی شود ؛ اما فرضیه تاثیر ویروس کرونا بر اختلال بویایی و چشایی در این روزها ، قویتر به نظر می‌ رسد.